هرسین، شهر ملی گلیم ایران ,

menuordersearch
cafeglim.ir
۱۴۰۲/۱۱/۹ دوشنبه
(4)
(0)
هرسین، شهر ملی گلیم ایران
هرسین، شهر ملی گلیم ایران

هرسین ، شهر ملی گلیم ایران

 

12 هزار سال پیش در گذرگاهی طبیعی و خوش آب و هوا، روستایی شکل گرفت که آن را یکی از نخستین روستا های بشر به شمار می‌آورند. روستایی به نام گنج دره .

گنج دره سرآغاز داستان های فراوانی است، داستان هایی از شروع یک زندگی تازه.

از غذا هایی که هر روز متنوع تر شدند تا پوشش ها و زیرانداز های گل یمی که جزء اولین گلیم های ایران به شمار می‌رود.

خانه هایی که از زیرانداز های گیاهی مانند حصیر و بوریا استفاده می‌کردند، جای خود را به زیرانداز هایی از الیاف حیوانی دادند تا آرام آرام به گلیم رسید.

قصه گلیم از مدت ها بعد از آن شروع شد که انسان های نخستین در گنج دره ( نزدیک شهر هرسین کرمانشاه ) یاد گرفتند بز را اهلی کنند و از موی بز رشته های نخی بسازند و با آن رشته های نخی گلیمی بسازند که هم اینک در دنیا این نوع از گلیم را به نام گلیم هرسین می‌شناسند.

گلیم هایی که اول بافت ه شده اند، بسیار ساده و فارق از هرگونه نقشی بودند. به قول محلی ها فقط "میل ماش" (راه راه) بودند.

اما کمی بعد که بافندگان نخستین در بافت این نوع از گلیم ماهر تر شدند، از طبیعت اطراف خود و اشیاء الهام گرفتند و طرح هایی ذهنی بر روی این نوع گلیم می‌زدند.

طرح هایی که شب اهت هایی به دیوارنگاره های غارها دارد.

طرح هایی مانند بط ، ماراوی ، چقل، ملچفته و....

هم اینک گلیم هرسین که یکی از بافته های تقریبی 8000 ساله ایران است که با همان طرح و نقوش سنتی چند هزار ساله، که بدون نقشه و کاملاً ذهنی بافته می‌شود و از رنگ های طبیعی گیاهی در این گلیم استفاده می‌شوند، در کارگاه های شهر هرسین واقع در استان بسیار پر افتخار کرمان شاه، به دست شیرزنان لک و کرد زبان و با کیف یتی بی نظیر تولید و فروخته می‌شوند.

 

در مرداد ماه سال 1398 خورشید ی سازمان میراث فرهنگ ی در بیانیه ای شهرستان هرسین کرمانشاه را شهر ملی گلیم ایران نام گذاری کرد.

 

برای خریداری این گلیم باارزش نیازی نیست که م سافت بسیار طولانی تا کرمانشاه طی کنید تا این گلیم را خریداری نمایید، کافی است سری به وب سایت، فروشگاه و یا پیج اینستاگرام کافه گلیم بزنید تا این دست بافته های بهشتی و خاص را که الحق شاهکار دنیای دست بافت ه به حساب می‌آید را در ابعاد مختلف و باقیمتی بسیار مناسب خریداری نمایید تا ما این گلیم ها را برای شما در سراسر کشور ارسال کنیم.

 

آدرس فروشگاه کافه گلیم : اصفهان - دروازه دولت - چهارباغ پایین - هتل پیروزی - فروشگاه تحفه سرای کافه گلیم

 هرسین 2
هرسین 2
 هرسین 1
هرسین 1
instagram
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
جستجو
telegramwhatsupinstagramaparatmailrubikatwiterfacebookyoulenzoreitaathreads

تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه بوده و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
فروشگاه کافه گلیم عضو رسمی اتحادیه صنایع دستی اصفهان